Lusse Lelle!

Under diskussionen idag så kom vi fram till att vi vill ha ett alternativt Lusse-tåg, nu ska vi bara bestämma oss för vilken inriktning vi ska ha på luciatåget. Jag ser fram emot många schyssta och seriösa (!!) förslag under helgen. På måndag måste vi bestämma oss för vad så vi kan börja öva och fixa spelningar.

Följande idéer kom upp under lektionen: Heavy Metal, "sminkad runt ögonen", disco, reggae, total blandning, blandning bestående av ca tre olika typer av grupper/musikstilar, regnbågståg/hbt-tema. Och oavsett så har vi en isbjörn med!

Diskutera under kommentarer på detta inlägg så sammanställer jag under måndagen.



Bjuder på lite Luciainspiration under tiden:




Trevlig helg!

Mvh

Per



Kommentarer

mi sa…
Hallå!
jag tycker att oavsätt vad vi bestämmer så måste det vra något genomtänkt där vi har någon form om tanke bakom det.
mitt förslag är fortfarande en "alternativ- lucia" alltså där det är många olika stilar och typer som egentligen är väldigt anti lucia. lite så som världen är i stort, en blanding av månag olika. en isbjörn, en manlig lucia, en stjärngosse med röda stjärnor, en hårdrocks tomte och en hiphoptärna.
att det skulle bli sprettigt tror jag inte, det är blandningen och det ovanliga i sammnhaget som är temat, och alla har samma grund; ett lusselinne, alt. tomtedräkt... you name it.
det beöver inte vara hela dräkter utan detaljer som skiljer.
vi är olika, tycker olika om lucia varför ska det då inte synas, ironiseras, skämtas om, tas fram som något bra? ha låtar/nummer som anknytar till vissa av typerna/stilarna och sen också nån gemansamma traditionell låt, men fokusera på att lucia inte behöver följa en viss norm utan att det egntligen mest är till för att ha trevligt mysigt tillsammas.
peace out/minna!
Anonym sa…
Jag tycker alla fall att alla ska köra på samma tema, jag tycker inte att alla ska vara olika.
Jag tycker det skulle vara kul om ALLA var svart sotiga runt om ögonen, men sedan vet jag inte mer. Man behöver inte förändra på jätte mycket saker för att det ska bli lite annorlunda. //Rebecca
Anonym sa…
alltså, jag tycker helt klart att vi ska ha med HBT-tema för att eftersom vi jobbar mycket med sex och samlevnad så kunde vi ha det som en symbol även om det är HBT-temat. Jag tycker som per sa, att i stället för vi har glitter runt magen och rött band (luican) så kunde vi ju ha regnbågs-färgat band och ha sotiga ögon som du sa Rebecca.
Om vi ha alternativt att vi blandar tycker jag att vi inte ska ha, då känns det som om vi förstör "tradionella" lucian. Det är ju vad jag själv tycker.

//Steffi
mi sa…
förstår fortfarande inte vitsen med svart sotiga runt ögonen. varför?
och om man nu skulle ha det skulle man då ändå ha alla trad. låtarna som silla natt, staffan var en stalle dräng, nu tändas tusen juleljus?
det känns lite som ett halft tema.
Anonym sa…
Alltså, jag håller med dig minna med att ha röda stjärnor istället för guldiga.
En sådan liten sak kan göra så mycket. Men okej, sotiga ögon.. hmm, jag vet inte..
Anonym sa…
Jag tycker vi ska komma in i rummet i en bulldozer, genom väggen, og då ska det vara eld från bulldozerns tak. Då hopper såklart stjärngossen ut ur bulldozern, jultomten kommer ner från taket, igenmon en ring av eld, mens alla andre kommer gående traditionellt på båda sidorna av bulldozern. Då ska vi alla sjunga Stilla Natt, Staffan Var En Liten Homoseksuell Dräng, Nu tändas Tusen HBT Ljus och då slutar vi av med "Här Kommar Pippi Bögstrump". Då kliver vi alla in i Bulldozern och åker ut ur hålet i väggen, där vi kom inn.
Anonym sa…
Haha, Teis! Undra bara om per går med på det ^^
Anonym sa…
Men det med dom sotiga ögonen är bara en liten detalj som är cool.
Det ser ju tråkigt ut om alla bara är helt vanliga ...lite roligt får det vara...

Hahahaha, du är för rolig Teis, tyvärr tror jag inte att Per går med på det :P

//Rebecca
Anonym sa…
Det verkar som om någon säger en sak så kommer det oftast någon annan som är helt emot det så kanske är det bäst om man kör traditionell??
Men det är nog ändå roligast om man kör med nåågot som är anorlunda..
Anonym sa…
inte sotiga ögon, det kommer se helt bläh ut, lite för mycket hallowen om det
Anonym sa…
Det är sjukt onödigt me sotiga ögon, det är lucia , inte halooween, då kan vi lika gärna gå bus eller godis istället för sånt lucia tåg? Hahaha, nej men vafan.
Tycker heller inte om ideén om hårdrock, man kan ju inte säga va man tycker i klassrummet för då får folk damp =)
Håller med om att det traditionella lucia tåget är sjukt tråkigt men vi behöver dock inte överdriva. De va ändå kul me könsbyte men sen börja vissa folk överdriva. Har ingen idé på vad vi ska göra men sa bara min åsikt =)

Tack och hej jag älskar MEJ :D
Anonym sa…
Alltså, jag håller med er allihopa.
Sotiga ögon.. hmm.. halloween..
Men en liten sak som röda stjärnor i stället för guldiga på stjärngossarna är väl en bra idé, eller?
Det är en liten detalj som kan göra så mycket.
Tradionell är ju tråkig men eftersom vi inte kommer riktigt på hur vi ska ha det för den ena tycker så och den andra si, så tycker jag att vi ska ha en tradionell, för vilken kille vill vara Lucia egentligen? Ja, okej. Teis är ju ett undantag ;) men egentligen??
Jag hoppas verkligen att vi kommer fram till något där vi alla är överrens och har det som bestämmt!

Puss puss

// stephanie
Anonym sa…
ranko som lucia, end of story
me sa…
Jag tycker att vi skippar de sotiga ögonen helt enkelt.
Ingen verkar ju pigg på det.
Istället för teman kan vi ju fokusera på de olika nummerna?
Addera händelser under låtarna te.x?
Jag tycker det är en bra ide att göra om låtarna i olika stilar.

/Andreas
Anonym sa…
stekar tomtar wtf :O
Anonym sa…
vafan...ni säger bara nää det vill jag inte, det är tråkigt, det är halloween men kom med en bättre idé själv då, va inte så negativa mot alla folk.
Okay Minna håller med det med röda stjärnor istället för guldiga, det är ju en bra idé... Är det bara jag eller ska det inte hända något mer, det känns ganske lite och tradigt.....Lucia med olika teman tycker inte jag är bra för att det blir för mycket som händer och för mycket helt enkelt..Jag tycker att vi ska hålla oss till ett speciellt tema och bästämma oss för dom olika olikheterna vi kommer ha....Om vi inte kommer på något bra så får vi helt enkelt ha det traditionella Lucis tåget. That's my opinion !!!
Anonym sa…
bestämma* ups
Anonym sa…
jag håller med dig Rebecca.. det verkar inte som vi inte kommer fram till något.. Och jag tror faktiskt att vi får göra det tradionella eftersom vi kommer inte på något som alla är överrens om
Anonym sa…
Röda stjärnor är altsså en deal.

Temat. Hbt? Die Lederhosen? Eller normalt, förutom låterna, som ska vara framfört uoriginellt?

Och även om det inte passar inte, sprida lite glädje =D

http://www.youtube.com/watch?v=mWwyjmSbJPs
Yo mama!
Anonym sa…
vem ringer ranko :D ?
Anonym sa…
kan vi inte bara gå omkring och kasta pepparkakor på gamlingar ist, wtf youtube succé :O
Anonym sa…
Amen Fabian!

Bruka lite allvar!
Det verkar som om att typ alla här vill ha Röda stjärnor
Humfryskolan sa…
Bra att ni diskuterar så hejvilt! Jag tänkte nu blanda in mina små funderingar kring detta. Era diskussioner är vääääldigt traditionella, över lag, tycker jag, inte alla alltså men de flesta.

Vi kan gärna köra gemensamt tema men som det är nu så kommer vi inte sticka ut alls och det tycker jag är lite trist.

Jag tror inte det blir Halloween över lite sot kring ögonen, vi ska inte ha pumpor på oss!

Det gick lite åt det hållet jag fasade över att det skulle göra. Att de som kom med annorlunda idéer blir motarbetade så att det slutar upp med en traditionell Lucia.

Säg inte nej till nya idéer arbeta vidare med dem istället! Kanske ska vi ha sot på näsan istället? Vi kanske inte behöver ha hårdrockstema men vi kan ha heavy metal-tomtar etc. Jobbar vidare på förslagen istället för att bara vara emot dem.

Vill alla sedan ha ett traditionellt Lussetåg så får det bli så, men jag är rädd för att de som bara är emot allt ofta är de som hörs mest.

Kanske ska jag gå in och bestämma, utifrån era förslag?! Eller vad tycker ni?

Nej, ni gjorde en sån jäkla bra turné, där ni absolut inte var traditionella. Jag tror inte alla riktigt förstod hur mycket av det vi visade och gjorde anses "förbjudet" på många skolor. Där kom ni och svor, pratade sex som om ni inte gjort något annat, öste som om ni var rockstjärnor (blev dessutom bemötta som sådana). I helgen var jag hemma hos mina föräldrar, där fick jag höra att musikläraren på grundskolan i Markaryd hade beskrivit Rock the House som: "Först så var det den ena efter den andra vanliga elevframträdandet, småtrevligt men man har sett det förut, ojämt musikaliskt, scenrädsla, ovana och sedan var det HUMFRYSKOLAN! Och allt det andra bara försvann i jämförelse..."

Då vill jag tillägga att det inte ens var er bästa spelning!

På detta så verkar det som om Humfryskolan kommer göra ett traditionellt Lussetåg...

Värt att fundera över!

Diskutera klart veckan ut, på fredag måste vi verkligen bestämma oss.

Mvh

Per
Anonym sa…
vad som helst är bättre än en taditonell lucia, klart vi kan lyckas att vara något sånär överens om något annat ovanligt luciatåg, ovanliga ideer efterlyses!
/peace out!
Anonym sa…
min lillasyster och jag kom med en superbra ide, vi ska komma in med röda stjärnor, som alla plötsligt tycke är något att ha, sen ska vi knyta våra nävar och sjunga internationalen i stället för santa lucia.
efter det kan vi ta nu slocknar tusen männskoliv med ebba grön o avsluta med det är inte snön som faller...
vad säger ni, en helt klart icke politisk manifestation mot den kapitalistiska julen.
//peace out.
Anonym sa…
Jag vet inte, det känns fortfarande som att det ska hända lite mer..
Själv vet jag inte riktigt vad man mer kan göra, vi får alla tänka på det.
Va kul det med "rock the house" hehe nice!!

>//Rebecca ,.that's my opinion-!
Anonym sa…
Usch, jag vet inte riktigt vad jag ska komentera härnäst.
Vi har så mycket idéer att komma med men det är inget som skriver det.
Själv så har jag inte det. Men Minna, jag kan nog göra det. Det hade varit skit kul!!
Anonym sa…
vad har internationalen med julen och framförallt lucia att göra????
Anonym sa…
jaa..det undrar jag verkligen också??????
Stephanie vet du vad internationalen är förnågon låt????????? ÄRLIGT !!!!!

//Rebecca "that's my opinion"
Anonym sa…
Jag säger inte emot de röda sjärnorna. Men sänder dom inte ut vissa budskap?
Har någon tänkt mer på hbt grejen?
/andee
Anonym sa…
Jovisst, röda stjärnor sender ut ett visst budskap, men det är bara om man tolkar det så. Jag skulle tycka, att det våre väldigt interessant att få folk undra över vad fan som pågår. Man behöver inte att vara kommunist, för att få andra undra över vad det egäntligen är.

Som Per säger, skulle det också var interessant att ändra på dom idéerna som vi redan har fått. Och jag skulle, själva gilla att skicka et budkskap, och få dom som koncentrar sig och är uppmärksomme att tänka lite.

På samma sätt skulle det vara kul (tycker jag såklart), att mixa olika låter (som Minna sa) med olika stilarter. Det som skullevara mest interessant enligt mig, är att ta en traditionell låt, Stilla Natt, men ändra teksten lite, så att man ka få folk bli uppmärksamma, och samtidigt tänka: "What the fuck..?"

Fast jag tycker nu om det med att ankomma i en bulldozer med eld på taket =D
Anonym sa…
haha...joo, jag håller med dig Teis med att ändra texten till "Stilla Natt" tyckte jag var en bra idé, allt det du sa med sända ut ett budskap och det...
Det med m¨ånga teman det kan bli jätte bra och det kan bli dåligt, jag är inte riktigt såld på det tema förslaget ännu...
Ses på Atleticum wuuuuww!!

//Rebecca
Humfryskolan sa…
Nu börjar det likna ngt, tycker jag!

Jag tror inte folk tolkar det som om vi vore politiska, ni har antagligen lite för många olika åsikter i klassen för att ett sådant gemensamt budskap skulle gå fram. Å andra sidan så tycker jag Minnas låtval och Teis förslag med att ändra texter är schyssta.

Då kan vi ta med redan etablerade låtar som bryter traditionen samt själva se till att andra gör det.

Kanske lägga in lite HBT-tema på låtarna?

Fortsätt diskussionen tills imorgon. De som inte är med och diskuterar får finna sig i vad vi här kommer eller inte kommer fram till.

Per
Anonym sa…
Det skulle ha varit kul med könsbyte
Anonym sa…
bulldozer ftw =D , rött är ändå lite "juligt" så det kan vi köra med, manlig lucia vem? ( ranko enligt mig) men typ hbt känns ändå lite sommar med alla färger och sånt, det är ju faktiskt december :P
Anonym sa…
Bra köttat på atleticum \m/
Anonym sa…
Joo vi kan ha röda sthärnor och mannlig lucia, sedan ändra om låttexterna lite och en mannlig lucia om det finns någon som ställer upp ??
Vad ska lucian göra egentligen?
Det tycker jag blir ett bra tema fast något mer som gör att vi verkligen stucker ut, som framträder vår skola...
Anonym sa…
Jag kan vara Lucia, då kan jag göra allt på dansk. Om ni andra tycker det skulle vara kul, såklart.
Anonym sa…
så jävla tråkigt, det blir för mycket !
Anonym sa…
Bara för att det är snyggare med 40 kommentarer än 39.

Keep bitching
Anonym sa…
haha nu blir du ägd teis , 41 KOMMENTARER !!!!(6)
Anonym sa…
haha nu blir ni ägda 42 kommentarer... hehe lol
Anonym sa…
43!! noone can beat a dane

Populära inlägg i den här bloggen